‘House Music är huvudstad för rasdiskriminering

April 16, 2020 by No Comments

Marshall Jefferson er en af ​​de originale arkitekter inden for house-musik, men han spiller ikke længere på klubber.

I et essay for Mixmag skriver Jefferson om racemæssig ulighed i dansescenen, hvorfor han mener, at sådan ulighed eksisterer, og hvorfor han stoppede med DJ efter mere end tre årtier.

“Sidste år spillede jeg i en pakket klub på Ibiza for 4000+; jeg fik omkring $ 2000,” skriver Jefferson. “Jeg fandt ud af, at DJ’en, der spillede i en tom klub ved siden af, fik 250.000 euro og besluttede at holde op med DJ. Jeg havde tidligere troet, at hvis du fyldte en klub, fortjener du pengene, enkle. Når fyre får mere betaling end mig for en tom klub, jeg er ude. ”

“Det var ikke alt skyld i racisme, det var mest på mig og mine dumme forretningsmetoder,” fortsætter han med hensyn til denne situation, “men sorte DJ’er får ALDRIG 250.000+ gebyrer som hvide DJ’er får. DET er racisme, men ikke i KKK-jeg-hader-sorte mennesker fornemmer; det er alt sammen i antallet. Sorte mennesker er dårlige investeringsnumre kloge, fordi vi får en tiendedel af publikum. ”

Jefferson fortsætter derefter med at forklare, at han mener, at spørgsmålet er en funktion af udbud og efterspørgsel, fordi “der er flere hvide mennesker end mindretal. Hvis du har ti gange flere hvide mennesker end et mindretal, har du ti gange publikum. Hvid folk vil have hvide helte; sorte mennesker vil have sorte helte; indiske mennesker vil have indiske helte; kinesere vil have kinesiske helte. Hvis du lægger musik på en hvid kunstner, er det ti gange publikums publikum for nogen anden. en million, så giver en mere talentfuld sort kunstner halvtreds tusind, det er økonomi. “